نرخ سود بانکی در ترکیه بالا رفت .

نرخ سود بانکی در ترکیه

اگر اخبار ترکیه را پیگیری میکنید ،باید بدانید که نرخ سود بانکی در ترکیه بالا رفت و حتما میدانید که در طول ماههای اکتبر و دو هفته اول ماه نوامبر ، ارزش واحد پول ترکیه در مقایسه با دلار و یورو افت چشمگیری پیدا کرد که تقریبا میتوان گفت بی سابقه بود. نرخ میانگین هر یک دلار به حدود 8.6 لیر و هر یورو نیز به 9.7 لیر رسید و افت ارزش لیر ترکیه ، رکوردی بی سابقه از خود به جای گذاشت .

بررسی نرخ سود بانکی در ترکیه و ارتباط آن با اقتصاد این کشور

بر اساس نظریه کارشناسان ، افت اقتصادی ناشی از بیماری کرونا ، کاهش واردات و صادرات به دلیل محدودیت های ایجاد شده از بیماره کرونا و سیاست های خارجی دولت ترکیه ، موجب کاهش ارزش لیر ترکیه در طول ماههای گذشته گردیده است و به همین منظور و به دلیل به منظور کنترل کاهش ارزش لیر ، دولت ترکیه  شروع به انجام اقداماتی کرده است .

در ابتدا مطابق با تصمیم ریاست جمهوری ، رئیس بانک مرکزی از سمت خود برکنار شد و پس از آن وزیر اقتصاد و دارایی ، آقای برات آلبایراک از سمت خود استفاء داد . آقای لطفی الوان به عنوان وزیر جدید اقتصاد و دارایی معرفی شد و به این ترتیب دوره ای جدید برای دولت ترکیه در مورد مسائل مالی و اقتصادی شروع شد . در اولین جلسه ای که به صورت اضطراری در مورد ارزش پول ملی ترکیه برقرار شد ، تصمیم گرفته شد تا با بالابردن نرخ سود بانکی در ترکیه ، ارزش لیر ترکیه را بالاتر برده و تثبیت کنند .

سود بانکی در ترکیه به 15 درصد افزایش یافت و بدین ترتیب ارزش واحد پول ملی ترکیه در مقابل دلار و یورو ، بالاتر رفت . هر یک دلار به حدود 7.5 لیر و هر یورو نیز به 8.9 لیر رسید . به نظر میرسد که دولت ترکیه برای مدتی ، نرخ سود بانکی را حدود 15 درصد نگه دارد تا ارزش لیر ترکیه تثبیت شود . اما به صورت کلی سیاست دولت ترکیه پایین آوردن نرخ سود بانکی است و به نظر میرسد بعد از مدتی مجدداٌ شروع به پایین آوردن سود بانکی بکنند . بنابراین اگر شما نیز جزو گروهی از سرمایه گذاران هستید که ترجیح میدهید پول خود را در بانک سرمایه گذاری کنید و سود بانکی بگیرید ، حتماٌ توجه داشته باشید که افزایش سود بانکی در ترکیه موقت خواهد بود و بعد از ثبات اقتصادی مجدداٌ به حالت قبل باز خواهد گشت .

Join The Discussion

Compare listings

Compare
error: Content is protected !!
Previous
Next