خرید ملک دسته دوم و مسائل حاشیه ای و هزینه های اضافی

خرید ملک دسته دوم و مسائل حاشیه ای و هزینه های اضافی

همان طور که می دانید، فروشنده اغلب املاک نوساز، شرکت‌های ساختمان سازی معتبر هستند. وقتی برای خرید آپارتمان در استانبول یا هر شهر دیگری ملک نوساز را از این شرکت‌ها خریداری می‌کنیم، مبلغ روی سند ملک با مبلغ برگه کارشناسی ملک، مبلغ دوویز آلئیم بلگسی و وطن داشی با هم برابر است و امور درخواست شهروندی، بدون دردسر روال قانونی خود را طی می‌کند. اما در مورد خرید ملک دسته دوم این طور نیست، چون در این املاک رقم کارشناسی ملک با رقم روی سند برابر نیست!

فرض کنید رقم روی سند ملکی که ۳ سال پیش خریداری شده، ۲۵۰ هزار دلار است، اما حالا رقم کارشناسی ملک طبق قیمت روز ۴۰۰ هزار دلار برآورد شده ‌است، چون ملک در اثر تورم دچار افزایش قیمت شده ‌و این موضوع عادی است. طبق قوانین ترکیه املاکی که بیش از ۵ سال از خرید آنها گذشته، معاف از مالیات هستند. ولی اگر این ۵ سال پُر نشده باشد و فروشنده ترک بخواهد آن را به اتباع خارجی بفروشد، موظف است بخشی از مابه‌التفاوت مبلغ روی سند و مبلغ کارشناسی ملک را به‌ عنوان مالیات به دولت بپردازد.

 

مالیات املاک دسته دوم

مقدار مالیات دریافتی طبق شرایط خاصی و توسط دولت مشخص می‌شود. با توجه به اینکه طبق قوانین ترکیه، مالک ملکی که به اتباع خارجی متقاضی اخذ پاسپورت فروخته می‌شود باید ترک باشد، فروشنده‌های ترک پرداخت این مالیات را نمی‌پذیرند. بنابراین ترجیح می‌دهند برای فرار از مالیات، هنگام فروش قیمت ملک را در سند پایین نشاند بدهند تا مالیات پرداخت نکنند یا اینکه مالیات را خریدار پرداخت کند.

مالیات املاک دسته دوم

 هزینه‌های مازاد خرید ملک دست دوم

  • با توجه به توضیحاتی که در بخش قبل ارائه کردیم، پرداخت مالیات برعهده خریدار است. بنابراین مبلغ مالیات یکی از هزینه‌های مازادی است که در زمان خرید املاک دست دوم باید پرداخت شود.
  • با توجه به اینکه صاحب ملکی که برای اخذ پاسپورت خریداری می‌کنید باید ترک باشد، اگر ملک به نام شخص خارجی باشد، باید سند به نام یک شخص ترک زده شود و سپس به نام شما تغییر کند تا بتوانید برای اخذ پاسپورت اقدام کنید. در این بخش نیز هزینه سند زدن بر عهده خریدار است.
  • اگر پیش‌تر یک ایرانی با ملکی که شما قصد خرید آن را دارید، پاسپورت دریافت کرده باشد، درخواست اخذ شهروندی شما روی آن ملک پذیرفته نخواهد شد. ولی اگر خریدار یا خریداران قبلی تابعیت غیرایرانی داشته باشند، مشکلی در اخذ پاسپورت شما وجود نخواهد داشت.

 هزینه‌های مازاد خرید ملک دست دوم

سخن پایانی

خرید ملک دست دوم در ترکیه در تخصص املاکی‌های حرفه‌ای است. در مجموعه‌های حرفه‌ای و تخصصی مانند سان اند سندز، کارشناسان مواردی را به شما معرفی می‌کنند که کمتر درگیر پرداخت هزینه‌های مازاد خرید ملک دست دوم ‌شوید. اگر تمایل به بازدید و خرید ملک دسته دوم در ترکیه را دارید پیش از هر اقدامی با کارشناسان ما در ترکیه تماس حاصل فرمایید . شما می توانید از طریق راههای ارتباطی در پایین همین صفحه با کارشناسان ما در ارتباط باشید .

 

Join The Discussion

Compare listings

Compare
error: Content is protected !!
Previous
Next