واروشا شهر ممنوعه واقع در قبرس شمالی

واروشا شهر ممنوعه درقبرس از سال 1974 خالی از سکنه و متروک است . با ما همراه باشید تا بیشتر با ماروشا آشنا شوید و علل متروک شدن این شهر را بررسی نماییم .

 

واروشا شهر ممنوعه در قبرس

 

“واروشا”، مجموعه‌ای مخوف از هتل‌ها و منازل مسکونی متروکه در یک منطقه نظامی که هیچ کس اجازه ورود به آن را ندارد .واروشا  از زمان جنگ سال ۱۹۷۴ که این جزیره را به دو بخش تقسیم کرد، خالی از سکنه و به واروشا شهر ممنوعه در قبرس معروف شده است.

نخست وزیر ترک قبرس شمالی

ارسین تاتار ، نخست وزیر ترک قبرس شمالی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان در مجتمع ریاست جمهوری در آنکارا گفت: “ما مسئله واروشا را به عنوان یک هدف ملی می بینیم ، که بالاتر از سیاست است.” اردوغان همچنین از اظهارات رهبر ترک قبرس حمایت کرد.

واروشا شهر ممنوعه

واروشا یک منطقه تفریحی معروف در قبرس بود که ظرفیت 10000 تختخواب خود را در بیش از 100 هتل داشت ، اما از سال 1974 تعطیل بوده است. در همان سال ، نیروهای ارتش ترکیه در پی کودتایی با الهام از یونان در جزیره مداخله کردند. از آن سال واروشا به شهر ممنوعه یا شهر ارواح معروف شده است .

 

کودتا در واروشا

این کودتا نتیجه خشونت های بین قومی و تروریستی ده ساله ای بود که قبرس شمالی را هدف قرار داد و هنگامی که قبرس جنوبی به طور یکجانبه قانون اساسی را در سال 1963 تغییر داد و حقوق سیاسی ترکهای جزیره را سلب کرد ، مجبور به زندگی در محاصره شدند.

 

افزایش قیمت ملک در قبرس شمالی در آینده ای نزدیک

این شهر با مصوبه 1984 شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه شهر خالی فقط توسط ساکنان اصلی آن قابل اسکان است ، محافظت می شود.

اگر قبرس جنوبی طرح اتحاد قبرس سازمان ملل متحد در سال 2004 ، طرح u.n را می پذیرفتند ، واروشا شهر ممنوعه ، اکنون تحت کنترل آنها قرار می گرفت و ساکنان به خانه های خود برمی گشتند.

 

قبرس  جنوبی و مخالفت با واروشا شهر ممنوعه

با وجود این ، اکثریت قبرسی های جنوبی مخالف این طرح بودند ، در حالی که ترک های قبرس به آن رأی دادند. اگر طرف های یونانی و ترکی به توافق برسند ، قبرس جنوبی هم میتواند به واروشا و همچنین بنادر و فرودگاه های ترکیه دسترسی پیدا کنند . و ترکی های قبرس شمالی نیز می توانند از طریق بندر Gazimağosa (Famagusta) به تجارت مستقیم بپردازند.

آینده بهتر شهر واروشا و قبرس

این امر شاید نوید آینده بهتر برای صلح دو قبرس شمالی و حنوبی بدهد و در نتیجه قیمت املاک در این کشور بالا خواهد رفت و به قیمت های ملک در کشور های اروپایی نزدیک خواهد شد.

ترکیه از بازگشایی بخشی از واروشا شهر ممنوعه خبر داد

مقامات قبرس ترک‌نشین از بازگشایی بخشی از یک شهر متروکه برای اسکان مجدد بالقوه خبر دادند؛ اطلاعیه‌ای که انتقاد شدید قبرس یونانی‌نشین نسبت به “سازماندهی تصرف زمین به صورت دزدکی” را به همراه داشت.

 

مقامات قبرس

مقام های قبرس ترک‌نشین در نوامبر ۲۰۲۰ بخش کوچکی از واروشا شهر ممنوعه  را برای بازدیدهای روزانه باز کردند و روز سه‌شنبه گفتند: بخشی از این شهر با مکانیسمی به کاربری غیرنظامی تغییر می‌کند و در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا اموال خود را به طور بالقوه پس گیرند.

رجب طیب اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه در جریان سفر به قبرس شمالی به “ماراس” نام ترکی واروشا شهر ممنوعه اشاره کرد . و گفت: دوران جدیدی در ماراس آغاز خواهد شد که به نفع همگان است.

 

قبرس یونانی‌نشین

قبرس یونانی‌نشین می‌ترسد که تغییر وضعیت و کاربری این منطقه بیانگر تمایل صریح ترکیه برای برداشتن این منطقه برای خودش باشد. نیکوس آناستازیادس، رئیس جمهور قبرس یونانی‌نشین این اقدام را “غیرقانونی و غیرقابل قبول” توصیف کرد.

 

جمله آخر

 

همچنان کشمکش بین قبرس شمالی و جنوبی بر سره واروشا و دخالت ترکیه  در این موضوع ادامه دارد . شما می توانید از طریق وبسایت ما و صفحه اینستاگرام ما آخرین اخبار قبرس و ترکیه را دریافت نمایید . در صورت بروز هرگونه سوال در زمینه خرید ملک در ترکیه ، خرید ملک در قبرس شمالی ، مهاجرت به این دوکشور و سوالات مشابه ، می توانید با مشاورین ما از طریق راههای ارتباطی در تماس باشید .

Join The Discussion

Compare listings

Compare
error: Content is protected !!
Previous
Next